15.10.2025

Eiropas transporta tirgus 2025. gada 3. ceturksnī: lielās pārmaiņas

Pārvadājumu pieprasījums palielinās par 25%, savukārt transportlīdzekļu vietas pieejamība pārvietojas uz trim Austrumeiropas centriem.

LV_Kravu pārvadājumu attiecība Eiropā 2025. gada 3. ceturksnī

Eiropas tūlītējais tirgus 2025. gada trešajā ceturksnī rāda ievērojamu attīstību: kamēr pieprasījums pēc transporta pieaug, transportlīdzekļu telpas piedāvājums stagnē, un cenas pieaug tikai mēreni. Šī situācija ir saistīta ar to, ka pieprasījuma pieaugums galvenokārt balstās uz ekonomikas atveseļošanos Rietumeiropā, savukārt pieejamais kravas automašīnu apjoms arvien vairāk pārvietojas uz Austrumeiropu.

Šī ceturkšņa pārskata saturs:

Rietumeiropa veicina pieprasījumu pēc pārvadājumiem

Kravu piedāvājumu skaits turpināja pieaugt 2025. gada trešajā ceturksnī, palielinoties par 25% salīdzinājumā ar to pašu periodu pagājušajā gadā. "Šim pieaugumam bija divi galvenie iemesli: ekonomikas atveseļošanās sākās lielākajos Dienvidrietumu Eiropas tirgos, tostarp Francijā, Spānijā un Itālijā. Šie tirgi piedāvāja ievērojami vairāk kravu tūlītējā tirgū 2025. gada trešajā ceturksnī nekā pirms gada," saka Gunnar Gburek, TIMOCOM uzņēmējdarbības lietu vadītājs. "Vienlaikus mēs redzam spēcīgu tirgus izaugsmi Austrumeiropā, īpaši Polijā, kas izraisa izšķirošu jaudas pārdali."

Kravu piedāvājums - 2025. gada 3. ceturksnis pret 2024. gada 3. ceturksni

  • Transporta pieprasījums visā Eiropā pieaug par +24,8%

  • Top 5 kravas pakalpojumu tirgi: Vācija, Francija, Polija, Itālija, Nīderlande

  • Rietumeiropa kā izaugsmes dzinējs: 31,5%

  • Polija: +31% kravu piedāvājumu pieaugums pēc trīskāršošanās iepriekšējā gadā

     

Austrumeiropā veidojas trīs jaudu centri

Transportlīdzekļu telpas piedāvājums Eiropas sauszemes pārvadājumos trešajā ceturksnī saglabājās iepriekšējā gada līmenī. „Skaitlis -3% nemaz neatspoguļo aiz tā notikušās dramatiskās izmaiņas,” skaidro Gunnar Gburek. „Dažos tirgos bija vērojama milzīga jaudu samazināšanās, kuru kompensēja citi tirgi. Mēs novērojam skaidru pāreju uz konkrētiem jaudas centriem.”

Ar turpmāku kāpumu 35% apmērā Lietuvā bāzētie uzņēmumi trešajā ceturksnī 2025. gadā ieņēma līderpozīcijas starp trim lielākajiem transportlīdzekļu telpu tirgiem. Tas padara Lietuvu ne tikai par lielāko, bet arī par visstabilāko transportlīdzekļu telpas nodrošinātāju Eiropas tūlītējā tirgū. Otru lielāko piegādātāju tirgu veidoja Polijas uzņēmumi, lai gan viņu transportlīdzekļu telpas jaudas piedāvājums nesen samazinājās, kam sekoja Rumānijas uzņēmumi, kuru transportlīdzekļu telpu piedāvājumi TIMOCOM kravu biržā trešajā ceturksnī pieauga par 27%.

Gunnar Gburek: "Pēdējos divus gadus mēs esam novērojuši būtiskas pārmaiņas starp Polijas un Rumānijas uzņēmumiem. Transportlīdzekļu telpas piedāvājumu skaits ir ļoti liels, taču tie vairs nav pastāvīgi pieejami Eiropas tirgum pilnā apjomā. Iemesls tam, visticamāk, ir abu valstu ekonomikas izaugsme vai atveseļošanās, ko mēs varam novērot no pieaugošajiem kravu piedāvājumiem abās valstīs. Pārvadātāju uzņēmumiem tas nozīmē, ka viņi var tikpat efektīvi izmantot savas kravu automašīnas un īpaši savus autovadītājus vietējā līmenī, nevis sūtīt tos visu ceļu uz Rietumeiropu, lai nopelnītu naudu."

LV_Kravu telpas piedāvājumi Eiropā 2025. gada 3. ceturksnī

Transportlīdzekļu telpas piedāvājumi - 2025. gada 3. ceturksnis pret 2024. gada 3. ceturksni

  • Top 5 transportlīdzekļu telpas nodrošinātāji tirgū: Lietuva, Polija, Rumānija, Ungārija, Austrija

  • Lielie Austrumeiropas pakalpojumu sniedzēji ar svārstīgām tendencēm: Polija ar +24% (2023-2024. g) un -21% (2024-2025. g) un Rumānija ar -47% un +27%

  • Rietumeiropas uzņēmumi piedāvā mazāk transportlīdzekļu telpas: Nīderlande -20%, Austrija -19% un Vācija -15%

  • Balkānu valstis zaudē kapacitātes Rumānijai: Bulgārija -21%, Slovēnija -24%, Horvātija -5% un Serbija +3%

 

Transporta cenas pieaug tikai mēreni, neskatoties uz lielo pieprasījumu

Transporta cenas Eiropas tūlītējā tirgū ir pakāpeniski pieaugušas pēdējo divu gadu laikā. 2025. gada trešajā cet. nedēļā vidējās cenas no klientiem svārstījās no 1,43 € līdz 1,67 € par kilometru. Tajā pašā periodā pakalpojumu sniedzēju cenas bija no 1,49 € līdz 1,68 €. Tas nozīmē, ka kravu un transporta pakalpojumu sniedzēju cenas Eiropā pēdējā laikā bija neparasti tuvas viena otrai.

"Cenu attīstība kopumā ir mērenāka nekā liecinātu tirgus situācija," saka Gunnar Gburek. "Būtisks iemesls tam ir tas, ka Rietumeiropas uzņēmumu jaudas trūkumu kompensē Austrumeiropas konkurenti. Un, raugoties ārpus tūlītējam tirgum, var teikt, ka milzīgais cenu spiediens transporta tirgū noved pie daudzu kravu ekspeditoru stratēģiskas pārorientēšanās. Tas ietver gan specializāciju, gan koncentrēšanos uz augstākas vērtības segmentiem Rietumos un uz ekonomiski pievilcīgiem tirgiem Austrumos."

 

Kravu maršruti starp Vāciju un Rietumeiropu nostiprinās

Vācijas tirgus trešajā ceturksnī reģistrēja būtisku kravas pieaugumu par 31% salīdzinājumā ar attiecīgo periodu pagājušajā gadā. Jāatzīmē, ka iekšzemes satiksmes īpatsvars pēdējos gados ir pakāpeniski samazinājies, un pirmo reizi 2025. gada trešajā ceturksnī tas veido mazāk nekā pusi no visiem Vācijas transporta pieprasījumiem. Turklāt jaudas samazināšanās turpinās. Trešajā ceturksnī Vācijas uzņēmumi atkal piedāvāja par 15% mazāk transportlīdzekļu telpu nekā attiecīgajā periodā pagājušajā gadā.

Augstākie izaugsmes rādītāji atspoguļo Eiropas attīstību: kravu maršruti starp Vāciju un tās rietumu kaimiņvalstīm Franciju, Beļģiju un Nīderlandi ir kļuvuši nozīmīgāki abos virzienos. Turklāt Spānija pārsteidza kā spēcīga Vācijas kravu saņēmēja, un Polija izcēlās kā pieaugoša kravu izcelsmes valsts.

Transporta cenas Vācijā pēdējos mēnešos ir nedaudz pieaugušas, lai gan pārvadājumu pakalpojumu sniedzēju cenu vēlmes pastāvīgi pārsniedza klientu. Konkrēti, kravas pakalpojumu sniedzēju cenas trešajā ceturksnī svārstījās no 1,56 € līdz 1,90 € par kilometru, savukārt transporta pakalpojumu sniedzēji piedāvāja cenas no 1,69 € līdz 2,06 € par kilometru.

LV_Kravu piedāvājumi Vācijā 2025. gada 3. ceturksnī

Vācija - 2025. gada 3. ceturksnis pret 2024. gada 3. ceturksni

  • Kravu piedāvājumi palielinājās par 31%

  • Transportlīdzekļu telpas piedāvājumi samazinājušies par 15%

  • Sabalansēta iekšzemes satiksme un starptautiskie maršruti

  • Cenas ir pieaugušas vidēji par 0,10 € uz km.

 

 

Austrija ir nozīmīgs tranzīta tirgus Eiropas kravu pārvadājumiem

Austrijas tūlītējā tirgū ir vērojama skaidra pieprasījuma un piedāvājuma nelīdzsvarotība. Austrijas uzņēmumu piedāvātā transportlīdzekļu telpa trešajā ceturksnī atkal samazinājās. Lai gan 19% samazinājums bija mazāk izteikts nekā iepriekšējā gadā, tas nostiprināja jau izveidoto tendenci. Tajā pašā laikā Austrijas uzņēmumi trešajā ceturksnī tūlītējā tirgū piedāvāja par 23% vairāk kravu nekā attiecīgajā ceturksnī iepriekšējā gadā. Liela daļa kravas bija paredzēta starptautiskajiem maršrutiem, un tikai 12% kravu iekraušanas un izkraušanas vietas atradās Austrijā. „Šis modelis ir raksturīgs Austrijas tirgum, kas darbojas kā loģistikas centrs starp Rietumiem un Austrumiem, kā arī Ziemeļiem un Dienvidiem,” saka Gunnar Gburek. „Straujais transportlīdzekļu telpas piedāvājuma samazinājums no Austrijas, kuras uzņēmumi joprojām ir starp vadošajiem autoparku nodrošinātājiem, visticamāk, tiek kompensēts ar pārvadātājiem no citām valstīm, galvenokārt Austrumeiropas.”

LV_Kravu piedāvājumi Austrijā 2025. gada 3. ceturksnī

Austrija - 2025. gada 3. ceturksnis pret 2024. gada 3. ceturksni

  • Kravu piedāvājumi palielinājās par 23%

  • Transportlīdzekļu piedāvājumi nepārtraukti samazinājās par 19%

  • Starptautiskie maršruti dominē ar 88% tirgus daļu.

  • Populārākie maršruti ar kaimiņvalstīm: Vācija, Itālija, Ungārija, Čehija, Slovēnija

 

 

Prognoze: patērētāju atdzimšana pastiprina spiedienu uz pārvadājuma tirgu

Ceturtajā ceturksnī spiediens uz jaudām tūlītējā tirgū joprojām ir augsts, īpaši, ja valsts un privātā patēriņa pieaugums notiks kā prognozēts. "Ja pieprasījums būtiski nekrītas pat vasaras mēnešos, tas, visticamāk, nemainīsies rudenī un pirms Ziemassvētkiem. Pārvadātāji var ar optimismu raudzīties uz ceturto ceturksni tūlītējā tirgū, savukārt klientiem jābūt gataviem augstākām cenām," saka Gunnar Gburek. "Tomēr, neskatoties uz labo pasūtījumu situāciju un pieaugošajām pārvadājumu cenām, tirgū gandrīz neparādīsies jaunas jaudas. Nenoteiktība par stabilu izaugsmi joprojām ir pārāk liela, lai ieguldītu transportlīdzekļos un personālā."

Vairāk informācijas pašreizējā TIMOCOM Transporta Barometra Pārskatā .

Lejupielādēt preses relīzi
Uz sākumu