TIMOCOM transporta barometrs: zaudētās transporta jaudas meklējumos
TIMOCOM transporta barometrs: zaudētās pārvadājumu jaudas meklējumos
TIMOCOM transporta barometrs: Kravu un transportlīdzekļu vietu attiecība un prognoze 2024. gada 4. ceturksnim
Kravu rādītāji visu vasaras mēnešu laikā saglabājās stabili. Liels pieprasījums pēc īstermiņa transporta jaudas izraisīja krasu kravu daļas pieaugumu septembrī.
Atšķirībā no vispārējās recesijas ekonomiskās situācijas TIMOCOM transporta barometra tendences liecina par augstu pieprasījumu pēc kravas jaudas Eiropā. Kravu piedāvājumu rādītāji 2024. gada trešajā ceturksnī visā Eiropā pieauga par 90 %, savukārt TIMOCOM Marketplace transportlīdzekļu vietas piedāvājumu skaits turpināja kristies.
Pieprasījums Eiropā gandrīz nemainīgs
Visā Eiropā pieprasījums pēc transporta jaudas 3. ceturksnī saglabājās gandrīz tikpat augsts kā šī gada 2. ceturksnī (-0,1%). Vai ierastais kritums vasaras laikā nav īstenojies? Neraugoties uz ekonomikas lejupslīdi? Jebkurā gadījumā kravu piedāvājumu skaits tūlītēju darījumu tirgū bija nozīmīgi lielāks nekā 2023. gadā, sasniedzot maksimumu septembrī ar vidējo kravu pārvadājumu daļu 81%. Vācijas iekšzemes transporta tirgū kravu piedāvājumu skaits trešajā ceturksnī bija par 11 % mazāks nekā iepriekšējā ceturksnī un par 66 % lielāks nekā attiecīgajā periodā 2023. gadā. Tā ir vērā ņemama attīstība, jo saskaņā ar ifo institūta informāciju Vācijas uzņēmumu pasūtījumu apjoms un uzņēmējdarbības prognozes ir negatīvas. Ražošanas sektorā indekss ir noslīdējis līdz zemākajam līmenim kopš 2020. gada jūnija. Pasūtījumu trūkums ir kļuvis izteiktāks. Tas īpaši skar Vācijas rūpniecības pamatsektorus, kā arī pakalpojumu un tirdzniecības sektorus.
Savukārt Polijas ekonomika attīstās pozitīvāk. Saskaņā ar Eiropas Komisijas pavasara prognozi paredzams, ka Polijas iekšzemes kopprodukts 2024. gadā pieaugs par 2,8 %, kas ir gandrīz trīs reizes ātrāk nekā vidēji ES. Polijas ekonomika otrajā ceturksnī jau piedzīvojusi nozīmīgu pieaugumu gan importa, gan eksporta jomā. Daudzos maršrutos uz un no Polijas, salīdzinot ar iepriekšējo gadu, 3. ceturksnī, arī vairākkārt palielinājās kravu piedāvājumu skaits. Tas ietver maršrutus uz Ungāriju, Čehiju, Franciju un Vāciju. Salīdzinājumā ar iepriekšējo ceturksni šajos maršrutos bija vērojams arī pieaugums.
Vairāk kravu piedāvājumu tūlītēju darījumu tirgū resursu trūkuma dēļ
Ne tikai resursu trūkums transporta tirgū uzņēmumu slēgšanas un maksātnespējas dēļ un atvaļinājumu periodi, bet arī fakts, ka aktīvie transporta uzņēmumi izmaksu apsvērumu dēļ ir samazinājuši autoparkus, nosaka to, ka pieprasījums pēc jaudām pastāvīgi palielinās kravu pārvadājumu biržās, izmantojot tūlītējo darījumu tirgu. “Neraugoties uz pasūtījumu apjoma samazināšanos Vācijas ekonomikā, nepieciešamība pēc transporta saglabājas.” “Transporta nozares zaudētā jauda ir lielāka par ekonomikas lejupslīdi, kas nozīmē, ka pieprasījums kravu biržās 3. ceturksnī joprojām ir ļoti augsts,” norāda Gunnars Gbureks, TIMOCOM komercdarbības vadītājs. “Dažos sektoros pieprasījumu pēc kravu jaudas var apmierināt ar joprojām pieejamajiem resursiem, it īpaši tur, kur nav nepieciešami ne sertifikāti, ne speciāls aprīkojums.” Sektoros, kuros nepieciešams speciāls aprīkojums, piemēram, dzesēšanas iekārtas, spoļu piekabes, kravas automobiļu autokrāvēji vai konkrētas licences, joprojām ir liels trūkums, un papildu jaudas ir grūti vai neiespējami iegūt.
Mazāka jauda un mazāk jaunu transportlīdzekļu
Transportlīdzekļu vietas piedāvājuma samazināšanās TIMOCOM Marketplace norāda uz kravas jaudas trūkumu. Transportlīdzekļu vietu skaits 3. ceturksnī bija par 8 % mazāks nekā iepriekšējā gada 3. ceturksnī. Tas atklāj paralēli ar jaunu komerciālo transportlīdzekļu reģistrāciju tajā pašā periodā. Saskaņā ar Federālās autotransporta aģentūras (Kraftfahrtbundesamt, KBA) datiem jaunreģistrēto transportlīdzekļu un piekabju skaits lielo kravas automobiļu segmentā ir samazinājies, īpaši vilcēju jomā (jūlijs -39,3 %, augusts -69,5 %, septembris -38,2 %).
2024. gada 3. ceturksnī turpinās kopējais transportlīdzekļu vietas piedāvājuma kritums
Piedāvājuma cenas un cenu priekšlikumi svārstās
TIMOCOM Marketplace klienti var noteikt cenu piedāvājumam (piedāvājuma cena), un potenciālie darbuzņēmēji var iesniegt savas cenas (cenu priekšlikumus). No šīm divām alternatīvām var atvasināt cenu attīstību. 3. ceturksnī vidējās nedēļas piedāvājuma cenas Vācijas iekšzemes pārvadājumiem bija no 1,48 €/km līdz 1,83 €/km. Tādējādi vidējā cena trešajā ceturksnī bija līdz pat 14,9 % augstāka nekā iepriekšējā gada attiecīgajā ceturksnī. Cenu priekšlikumu apjoms pieauga arī 3. ceturksnī: pārvadātāju noteiktās vidējās likmes nedēļā ar vislielāko pieprasījumu bija līdz 1,91 €/km.
Ņemot vērā visus Eiropas maršrutus, augstākā vidējā nedēļas likme bija 1,70 €/km, kas ir būtisks pieaugums salīdzinājumā ar iepriekšējo gadu. Vidēji starptautisko pārvadājumu cenu priekšlikumi bija tādā pašā līmenī un līdz ar to arī krietni virs iepriekšējā gada rādītāja.
Perspektīvas: no šī brīža līdz Ziemassvētkiem gaidāms tikai neliels kravu piedāvājumu kritums
Lai gan 2024. gada ceturtajā ceturksnī ir sagaidāms neliels kravu piedāvājumu kritums, ņemot vērā uzņēmējdarbības tendences gada nogalē, pieprasījums pēc transporta saglabāsies virs iepriekšējā gada līmeņa. Sagaidāms, ka jaudas trūkuma dēļ, kravas attiecība pret transportlīdzekļa vietu oktobrī būs vidēji ap 78:22 un līdz decembrim (ieskaitot) nesamazināsies zem 70:30 (skatiet prognozi diagrammā). “Patēriņa preču nozares avoti ziņo, ka, ņemot vērā ierobežoto pieejamo transportlīdzekļu vietu jaudu, ir sagaidāms ārkārtīgi liels brīvo resursu noslogojums darbdienās pirms Ziemassvētkiem,” skaidro Gunnars Gbureks.
Vairāk informācijas par pašreizējo situāciju pārvadājumu tirgū un transporta barometru skatiet šeit un transporta barometra pārskatā.