TIMOCOM Transporta barometrs: Transporta nozare paliek stabila neskatoties uz ekonomiskajām bažām un samazinošiem rādītājiem.
Pieprasījums Eiropas transporta tirgū saglabājas stabils: pozitīvas transporta prognozes neskatoties uz ekonomiskajām nenoteiktībām eirozonā.
Vidējais kravas daļa Eiropā.
Spiediens uz ierobežotajām transporta kapacitātēm joprojām ir augsts. Absolūtais kravas piedāvājumu skaits spot tirgū otrajā ceturksnī salīdzinājumā ar iepriekšējo gadu un iepriekšējo ceturksni ir pieaudzis. Turpmākajos vasaras mēnešos tiek gaidīta turpmāka spēcīga pieprasījuma saglabāšanās Eiropas transporta tirgū.
Transporta pieprasījums Eiropā: 23% vairāk kravas piedāvājumu nekā iepriekšējā gada tajā pašā ceturksnī
Pēc mērenā marta aprīlī transporta pieprasījums būtiski pieauga: visā Eiropā bija par 25% vairāk kravu piedāvājumu salīdzinājumā ar to pašu mēnesi pērn, un sezonāli spēcīgajā maijā tas bija par 8% augstāks nekā iepriekšējā gadā. Tam daļēji bija iemesls Lieldienu brīvdienu un daudzu valsts svētku radītās īsās nedēļas, kā arī saspringtā kravas automobiļu piegāde. Transportlīdzekļu telpa piedāvājumi otrajā ceturksnī bija par 5% zemāki nekā iepriekšējā gada vērtība. Tomēr jūnijs arī nezaudēja tempu: TIMOCOM kravu biržā visās Eiropas valstīs tika reģistrēti pat par 37% vairāk kravu piedāvājumu nekā iepriekšējā gadā. Visā ceturksnī kopumā bija par 23% vairāk kravu piedāvājumu nekā iepriekšējā gadā. Kravu un transportlīdzekļu telpas piedāvājumu attiecība otrajā ceturksnī vidēji bija ap 80 pret 20.
Vācija: kravas piedāvājumi par 32% augstāki nekā pagājušajā gadā
Nepārtraukti augstā pieprasījuma pēc pārvadājumu pakalpojumiem dēļ Vācijā otrajā ceturksnī kravas piedāvājumu skaits pieauga par 32% salīdzinājumā ar to pašu ceturksni pērn. Šo attīstību var uzskatīt arī par pozitīvu ekonomisku signālu pēc muitas diskusijām un nenoteiktajām globālajām politiskajām situācijām. Kravas un transportlīdzekļu telpas piedāvājumu attiecība pieauga līdz 88:12, arī pateicoties atgūšanas efektiem eksportam saistītos pārvadājumu pasūtījumos, kas gaidīja paaugstinātās muitas nodevas.
Austrija: 35% vairāk kravas piedāvājumu
Kravas piedāvājumi Austrijā otrajā ceturksnī bija par 35% augstāki salīdzinājumā ar iepriekšējo gadu. Aprīļa un jūnija mēnešos bija ievērojams pieaugums (+47%, +75%). No maija sākuma tika novērots pamanāms pieaugums transporta barometrā iekšējiem Austrijas pārvadājumiem. Kravas un transportlīdzekļu telpas attiecība palielinājās no līdzsvarotas attiecības 50:50 aprīlī līdz 65:35 jūnijā.
Kravas un kravas telpas attiecība Austrijā
Spot tirgus cenas: transporta izmaksas Eiropā turpina pieaugt
Klientu norādītās kravas piedāvājuma cenas standarta pārvadājumiem, piemēram, ar tautliner vai curtainsider, saglabājas attiecīgi augstā līmenī nepārtrauktas pieprasījuma dēļ. Eiropas mēroga maršrutos tās nedēļā vidēji svārstījās no €1.45/km līdz €1.66/km, savukārt Vācijā tās bija no €1.68/km līdz €1.92/km. Augstākās vērtības tika reģistrētas, starp citu, Lieldienu nedēļās un pirmajā maija nedēļā. Šeit palielinātais pārvadājumu pieprasījums tika izplatīts uz mazāk darba dienām valsts svētku dēļ. Tas atspoguļojas cenās. Kravas piedāvājuma cenas Vācijā ir pieaugušas par apmēram 8% salīdzinājumā ar iepriekšējo gadu visā periodā, savukārt Eiropas mēroga maršrutos tās ir pieaugušas par apmēram 5%.
Atšķirība starp piedāvājuma cenām un cenu piedāvājuma funkciju
Turklāt ir pamanāms, ka vidējie cenu piedāvājuma funkcija, t.i., pretpiedāvājumi no pārvadātājiem, vairāk atšķiras no piedāvājuma cenām Vācijā nekā Eiropas vidējais rādītājs. Kamēr 1. ceturksnī atšķirība visā Eiropā bija aptuveni 2 centi, cenu piedāvājuma funkcija, kā arī kravas piedāvājuma cenas 2. ceturksnī vidēji bija apmēram 1,61 €/km. Vācijā, tomēr, cenu piedāvājuma funkcija vidēji bija apmēram 1,97 €/km un kravas piedāvājuma cenas apmēram 1,86 €/km: atšķirība 11 centi. 1.
Piedāvātās kravas cenas iekšējiem Austrijas maršrutiem Q2 svārstījās no €1.93/km līdz €2.20/km, vidēji ap €2.08/km. Ievērojami, ka cenu piedāvājuma funkcija vidēji bija tikai €2.04/km, kas ir par 4 centiem mazāk. "Kopējie augstākie kilometru cenu rādītāji var tikt izskaidroti ar īsākajiem kopējiem attālumiem, kur, papildus piekļuvei, iekraušanas laiki veido lielāku daļu nekā tālbraucienu maršrutos. Turklāt iekšējā Vācijas un Austrijas satiksmē ir lielāks daļēju kravu skaits," skaidro Gunnar Gburek. "Turklāt pārvadājumu pakalpojumu sniedzēji, kuri saviem klientiem piedāvā GPS izsekošanu un sūtījumu izsekošanu tiešsaistē kā papildu pakalpojumu, ir labās pozīcijās, lai vienotos par augstākām transporta cenām."
Prognoze: stabils transporta pieprasījums neskatoties uz ekonomiskajām bažām
Ekonomiskās gaidas Eiropas Savienības dalībvalstīs saskaņā ar Ekonomiskās noskaņas indikatoru ( ESI ) rāda, ka tikai 11 valstīs ir pozitīvas perspektīvas 2025. gadam. Starp tām ir Polija, Lietuva, Spānija, Bulgārija, Kipra, Horvātija, Albānija, Grieķija, Malta, Melnkalne un Portugāle. Visās citās valstīs tiek prognozēta stagnējoša vai pat negatīva ekonomiskā attīstība. Vācija, Austrija un Francija atrodas apakšējā kvartilē, pat ievērojami zem eirozonas vidējā līmeņa. Tomēr pieprasījums pēc transporta joprojām ir augsts, tāpēc vasaras mēnešos Eiropas transporta tirgū nav gaidāma atslābināšanās. “Lai gan kravas daļa transporta barometrā parasti samazinās zem 80% līdz augusta beigām, šis rādītājs, visticamāk, tiks sasniegts atkal, kad septembrī sāksies gada noslēguma darījumi,” prognozē Gunars Gbureks.