TIMOCOM Transporta barometrs: Transporta nozare paliek stabila neskatoties uz ekonomiskajām bažām un samazinošiem rādītājiem.
Pieprasījums Eiropas transporta tirgū saglabājas stabils: pozitīvas transporta prognozes neskatoties uz ekonomiskajām nenoteiktībām eirozonā.
Vidējais kravas daļa Eiropā.
Spiediens uz ierobežotajām transporta jaudām joprojām ir augsts. Absolūtais kravu pārvadājumu piedāvājumu skaits tūlītējo darījumu tirgū otrajā ceturksnī salīdzinājumā ar iepriekšējo gadu un iepriekšējo ceturksni ir pieaudzis. Vasaras mēnešos tiek prognozēts, ka Eiropas transporta tirgū saglabāsies spēcīgs pieprasījums.
Transporta pieprasījums Eiropā: 23 % vairāk kravu piedāvājumu nekā iepriekšējā gada tajā pašā ceturksnī
Pēc mērenā marta aprīlī transporta pieprasījums būtiski pieauga. Visā Eiropā bija par 25 % vairāk kravu pārvadāšanas piedāvājumu salīdzinājumā ar to pašu mēnesi pērn, un sezonāli spēcīgajā maijā tas bija par 8 % augstāks nekā iepriekšējā gadā. Tas daļēji bija saistīts ar īsajām nedēļām, ko izraisīja Lieldienu brīvdienas un valsts svētki, kā arī ierobežotais kravas automašīnu piedāvājums.Transportlīdzekļu telpas piedāvājumi otrajā ceturksnī bija par 5 % zemāki nekā iepriekšējā gada. Tomēr jūnijs arī nezaudēja tempu, jo TIMOCOM kravu biržā visās Eiropas valstīs tika reģistrēti pat par 37 % vairāk kravu piedāvājumu nekā iepriekšējā gadā. Visā ceturksnī kopumā bija par 23 % vairāk kravu piedāvājumu nekā iepriekšējā gadā. Kravu un brīvo transportlīdzekļu piedāvājumu attiecība otrajā ceturksnī vidēji bija ap 80 pret 20.
Vācija: kravu pārvadāšanas piedāvājumi par 32 % augstāki nekā pagājušajā gadā
Nepārtraukti augstais pieprasījums pēc transporta pakalpojumiem noveda pie kravu pārvadājumu piedāvājumu pieauguma Vācijā otrajā ceturksnī salīdzinājumā ar to pašu ceturksni pērn. Šo attīstību var uzskatīt arī par pozitīvu ekonomisku signālu pēc muitas diskusijām un nenoteiktajām globālajām politiskajām situācijām. Kravas un transportlīdzekļu telpas piedāvājumu attiecība pieauga līdz 88:12, ko noteica arī panākšanas efekts ar eksportu saistītajos transporta pasūtījumos, kas gaidīja paaugstinātos tarifus.
Austrija: 35 % kravu pārvadājumu piedāvājumu
Kravas piedāvājumi Austrijā otrajā ceturksnī bija par 35 % augstāki salīdzinājumā ar iepriekšējo gadu. Aprīļa un jūnija mēnešos bija ievērojams pieaugums (+47 %, +75 %). Kopš maija sākuma tika novērots pamanāms Austrijas iekšzemes pārvadājumu transporta barometra pieaugums. Kravas un transportlīdzekļu telpas attiecība palielinājās no līdzsvarotas attiecības 50:50 aprīlī līdz 65:35 jūnijā.
Kravas un kravas telpas attiecība Austrijā
Tūlītējo darījumu tirgus cenas: transporta izmaksas Eiropā turpina pieaugt
Klientu norādītās kravu piedāvājumu cenas standarta pārvadājumiem, piemēram, ar tentu vai aizkaru puspiekabi, saglabājas attiecīgi augstā līmenī pastāvīgā pieprasījuma dēļ. Eiropas mēroga maršrutos tās vidēji svārstījās no 1,45 €/km līdz 1,66 €/km nedēļā, savukārt Vācijā tās bija no 1,68 €/km līdz 1,92 €/km. Augstākās vērtības tika reģistrētas, citā starpā, Lieldienu nedēļās un maija pirmajā nedēļā. Šeit palielinātais pārvadājumu pieprasījums tika sadalīts uz mazāku darba dienu skaitu valsts svētku dēļ. Tas atspoguļojas cenās. Kravu pārvadājumu piedāvājumu cenas Vācijā ir pieaugušas par apmēram 8 % salīdzinājumā ar iepriekšējo gadu visā periodā, savukārt Eiropas mēroga maršrutos tās ir pieaugušas par apmēram 5 %.
Atšķirība starp piedāvājuma cenām un cenu piedāvājumu
Turklāt ir pamanāms, ka vidējais cenu piedāvājums, t.i., pretpiedāvājumi no pārvadātājiem, vairāk atšķiras no piedāvājuma cenām Vācijā nekā no Eiropas vidējā rādītāja. Kamēr 1. ceturksnī atšķirība visā Eiropā bija aptuveni 2 centi, cenu piedāvājums, kā arī kravas piedāvājuma cenas, 2. ceturksnī vidēji bija apmēram 1,61 €/km. Vācijā, tomēr, cenu piedāvājums vidēji bija apmēram 1,97 €/km un kravu piedāvājuma cenas apmēram 1,86 €/km - atšķirība 11 centi. Pirmajā ceturksnī starpība bija tikai 8 centi.
Piedāvātās kravu cenas iekšējiem Austrijas maršrutiem 2. cet. svārstījās no 1,93 €/km līdz 2,20 €/km - vidēji ap 2,08 €/km. Ievērojami, ka cenu piedāvājumi vidēji bija tikai 2,04 €/km, kas ir par 4 centiem mazāk. "Kopumā augstākie kilometru cenu rādītāji var tikt izskaidroti ar īsākajiem kopējiem attālumiem, kur papildu piekļuvei iekraušanas laiki veido lielāku daļu nekā tālbraucienu maršrutos. Turklāt iekšējā Vācijas un Austrijas satiksmē ir lielāks daļēju kravu skaits," skaidro Gunnar Gburek. "Kā arī pārvadājumu pakalpojumu sniedzēji, kuri saviem klientiem piedāvā GPS izsekošanu un sūtījumu izsekošanu tiešsaistē kā papildu pakalpojumu, ir labas iespējas vienoties par augstākām transporta cenām.
Prognoze: stabils transporta pieprasījums neskatoties uz ekonomiskajām bažām
Saskaņā ar Ekonomiskā noskaņojuma indikatoru (ESI) Eiropas Savienības dalībvalstu ekonomiskās prognozes liecina, ka tikai 11 valstīm ir pozitīvas izredzes 2025. gadam. Starp tām ir Polija, Lietuva, Spānija, Bulgārija, Kipra, Horvātija, Albānija, Grieķija, Malta, Melnkalne un Portugāle. Visās citās valstīs tiek prognozēta stagnējoša vai pat negatīva ekonomiskā attīstība. Vācija, Austrija un Francija atrodas apakšējā kvartilē, pat ievērojami zem eirozonas vidējā līmeņa. Tomēr pieprasījums pēc transporta joprojām ir augsts, tāpēc vasaras mēnešos Eiropas transporta tirgū nav gaidāma atslābināšanās. “Lai gan kravu pārvadājumu īpatsvars transporta barometrā līdz augusta beigām parasti noslīd zem 80 %, šis rādītājs, visticamāk, tiks sasniegts atkal, kad septembrī sāksies gada noslēguma darījumi,” prognozē Gunnar Gburek.