04.07.2025

TIMOCOM transporta barometrs: negatīvs noskaņojums, neraugoties uz pozitīvajām transporta tirgus perspektīvām 2025. gadā? (LV)

Sezonāls kravu pārvadājumu piedāvājumu kritums 4. ceturksnī, taču krietni virs iepriekšējā gada līmeņa, un labas prognozes par kravu autopārvadājumiem Eiropā.

Transport barometer freight ratio Europe

Kravas daļu īss kopsavilkums ar katra gada salīdzinājumu

2024. gads noslēdzās ar nelielu sezonālu kravu pārvadājumu piedāvājumu kritumu, taču transporta pieprasījums Eiropā paliks nemainīgi augsts. Tiem, kas svētku laikā meklēja kravu pārvadātājus, bija nedaudz jāiespringst un jāmaksā augstākas cenas. 2025. gadā kravu autopārvadājumu izmaksas un līdz ar to arī transporta cenas turpinās pieaugt. 

Līdz gada beigām kravu attiecība pret transportlīdzekļu resursiem nebija sasniegusi līdzsvaru: kravu īpatsvars līdz decembrim (un ieskaitot) konsekventi bija virs 70 % un pārsniedza pieejamo kravas automašīnu jaudu. 2024. gada ceturtajā ceturksnī kravu piedāvājumu Eiropā bija par 79 % vairāk nekā tajā pašā iepriekšējā gada ceturksnī. Milzīgā pieprasījuma dēļ 2024. gada laikā TIMOCOM Marketplace tūlītēju darījumu tirgū publicēto kravu piedāvājumu skaits gandrīz dubultojās (+92 %). Saskaņā ar Transport Intelligence Ltd. analīzi šo pieprasījumu veicināja tādi sektori kā e-komercija, ražošana un mazumtirdzniecība, jo uzņēmumi papildināja savus krājumus un transportēja preces pāri robežām. 

Transporta tirgus Vācijā

2024. gadā kopumā Vācijas iekšzemes pārvadājumos reģistrēts par 70 % vairāk kravu nekā 2023. gadā. Vācijā 4. ceturksnī kravu piedāvājumi pieauga par 59 %, salīdzinot ar iepriekšējā gada šo pašu ceturksni, neraugoties uz ekonomikas attīstības stagnāciju. “Daži kravu ekspeditori un pārvadātāji varēja gūt peļņu Ziemassvētku laikā, taču kopumā prognozes nākamajiem mēnešiem attiecībā uz transporta un loģistikas sektoru ir pesimistiskas,” uzskata Gunnars Gbureks, TIMOCOM komercdarbības vadītājs. Saskaņā ar ifo institūta datiem tikai katrs astotais uzņēmums Vācijā sagaida uzņēmējdarbības uzlabošanos 2025. gadā.

Transport barometer cargo space Europe_en

Kravas telpas piedāvājums 2024. gadā salīdzinājumā ar iepriekšējo gadu ir samazinājies par 12 %

Transportlīdzekļu resursu piedāvājums ir par 12 % mazāks nekā iepriekšējā gadā

2024. gadā TIMOCOM Marketplace publicēto transportlīdzekļu resursu piedāvājums, salīdzinot ar iepriekšējo gadu, samazinājās par 12 %. Šīs samazināšanās iemesli ir ieilgušais autovadītāju trūkums, kas šobrīd ierobežo jaudas, kā arī pieaugošās izmaksas, kuras nevar pārnest. Iepriekšējā ceturksnī transportlīdzekļu resursu pieaugums bija ļoti pieprasītajā oktobrī, salīdzinot ar iepriekšējā gada attiecīgo mēnesi (+6 %). Taču kopvērtējumā ceturtajā ceturksnī TIMOCOM Marketplace kopumā bija par 3 % mazāk kravas automašīnu nekā tajā pašā ceturksnī iepriekšējā gadā.

Saskaņā ar Vācijas Ekonomikas institūta (IW) aptaujām šogad jaunus darbiniekus plāno pieņemt tikai uzņēmumi septiņos sektoros. Šie uzņēmumi ietver ekspeditorus, kuri vēlas paplašināt savus cilvēkresursus. “Tādēļ transporta uzņēmumu cerības uz uzņēmējdarbības uzlabošanos atsver kopumā piesardzīgo viedokli par ekonomiskās izaugsmes iespējām,” piebilst Gunnars Gbureks.

Populārākais kravu autopārvadājumu transporta tips 2024. gadā

2024. gada kravu pārvadātāju piedāvājumos visbiežāk pieprasītās transporta vienības bija aizkaru tipa jeb Tautliner kravas automašīnas. Šāda veida puspiekabes pērn tika pieprasītas 60,3 % no kravu pārvadājumu piedāvājumiem. Otrajā vietā ar 18,6 % ir lielpiekabes jeb Jumbo kravas automašīnas, aiz kurām tūlīt seko piekabes ar termoregulāciju un refrižeratora tipa piekabes (13,2 %).

Transport barometer top trailers Europe_en

Vispieprasītākie puspiekabju tipi 2024. gadā

Augstas piedāvājumu cenas un cenu piedāvājumi pirms gadu mijas

Ierobežotie transportlīdzekļu resursi padara kravas automašīnu jaudas par vērtīgu preci. Par cenām loģistikas nozarē notiek spraigas cīņas. Pieejamība un attiecīgi arī pasūtītāju piedāvājuma cena, kā arī potenciālo darbuzņēmēju cenu piedāvājumu izmaksas ir atkarīgas no attāluma un prasībām. Tas bija ļoti skaidri redzams ceturtajā ceturksnī. No oktobra līdz Ziemassvētkiem vidējās piedāvātās nedēļas transporta cenas visā Eiropā bija no 1,44 eiro/km līdz 1,74 eiro/km, decembra pēdējās divās nedēļās pieaugot par aptuveni 20 % salīdzinājumā ar iepriekšējām nedēļām. Tāpēc ikvienam, kurš vēlējās veikt kravas pārvadājumu īsi pirms Ziemassvētkiem vai starp Ziemassvētkiem un Jauno gadu, bija jāmaksā nedaudz vairāk. Salīdzinot ar iepriekšējā gada attiecīgo ceturksni, visā Eiropā pieprasījuma cenas pieauga vidēji līdz 16,5 %. Pārvadātāju pieprasītā cena bija vidēji līdz 18 % augstāka nekā iepriekšējā gada attiecīgajā ceturksnī. Vācijā transporta cenas vidēji bija no 1,60 eiro/km līdz 1,86 eiro/km. Daļēji tas bija saistīts ar neseno pastāvīgo dīzeļdegvielas cenu pieaugumu. 

Perspektīva pašreizējam 2025. gadam

Prognozējams, ka 2025. gada pirmajā ceturksnī turpināsies augsts pieprasījums pēc transporta tūlītēju darījumu tirgū, jo neskaidrās nākotnes dēļ īpaši izvairās no ilgtermiņa līgumattiecībām. Prognozējams, ka kravas un transportlīdzekļu resursu attiecība nekritīs zem 65:35. “Tā kā Lieldienas šogad iekrīt mēnesi vēlāk, pieprasījums atkal pieaugs tikai aprīlī, izraisot kravu daļas pieaugumu virs 70 %,” prognozē TIMOCOM pārstāvis Gunnars Gbureks. “Pieaugot pieprasījumam, pieaugs arī transporta cenas, jo īpaši tāpēc, lai kompensētu nozīmīgo CO2 un ceļu nodevu izmaksu pieaugumu.” 

Uzņēmuma Transport Intelligence analītiķi prognozē, ka līdz 2025. gadam Eiropas autopārvadājumu apjoms reālajā izteiksmē pieaugs par 2,0 %, sasniedzot vairāk nekā 436 miljardus eiro. “Kopumā Eiropas transporta sektora perspektīvas nav tik drūmas. Taču ir apšaubāms, vai Vācijas loģistikas uzņēmumi, kas galvenokārt darbojas iekšzemē, gūs labumu, jo pašreizējā situācija šeit ir stagnācija,” uzskata Gunnars Gbureks. 

Plašāka informācija par pašreizējo situāciju pārvadājumu tirgū un jaunākās izmaiņas autopārvadājumu piedāvājumos atsevišķiem maršrutiem Eiropā ir pieejamas arī TIMOCOM transporta barometra pārskatā

Lejupielādēt preses relīzi
Uz sākumu