06.12.2023

Neraugoties uz lielo piedāvājumu skaitu septembrī, pieprasījums pēc pārvadājumiem joprojām ir zemāks nekā iepriekšējā gadā, taču ir tāds pats, kā 2019. gadā

TIMOCOM transporta barometrs 2023. gada 3. ceturksnim

Q3 Frachtanteil Transportbarometer

Kravu un transportlīdzekļu attiecība ir pielāgojusies 2019. gada līmenim, taču joprojām ir ievērojami zemāka par iepriekšējā gada radītājiem. 

Kopumā 2023. gada trešajā ceturksnī kravu piedāvājumu bija par 21% mazāk nekā iepriekšējā gadā. Attiecība starp kravu un transportlīdzekļu telpu izlīdzinās līdz līmenim, kāds tas bija 2019. gadā pirms COVID. Paaugstinātais pieprasījums pēc pārvadājumiem palielināja vidējo kravas cenu septembrī. 

COVID gadu laikā transporta barometrs uzrādīja ārkārtīgi zemus un augstus rādītājus. Šogad tas atkal ir sasniedzis 2019. gada rādītājus. Neraugoties uz nelielo atveseļošanos salīdzinājumā ar iepriekšējiem ceturkšņiem, pārvadājumu tirgus turpina vājināties. 

Pēc tam, kad kravu piedāvājumi visā Eiropā šī gada pirmajos divos ceturksņos bija ievērojami zemāki par iepriekšējā gada rādītājiem (1. ceturksnis − 51%, 2. ceturksnis − 46,3%), trešajā ceturksnī atšķirība samazinājās, bet joprojām sasniedza 21%. Septembrī bija vislielākais kravu piedāvājumu skaits šajā ceturksnī, taču tas joprojām bija par 13% mazāks nekā 2022. gada septembrī. Piedāvājumu skaits Vācijā 3. ceturksnī bija pat par 32% mazāks nekā iepriekšējā gada 3. ceturksnī.

Kā jau tika paredzēts, pieprasījums pēc transportlīdzekļiem atkal pieauga pēc vasaras pārtraukuma. Septembrī TIMOCOM Marketplace atkal bija ievērojams pieprasījums pēc transportlīdzekļiem. Visā Eiropā tika ģenerēti par 46% vairāk kravu piedāvājumu nekā augustā. Vācijā piedāvājumu bija par 57% vairāk. Kravu un transportlīdzekļu telpas attiecība Eiropā jūlijā bija 64 pret 36, augustā - 57 pret 43, tāpēc septembrī tā bija mazāk līdzsvarota - 69 pret 31.

Frachtangebote EU Q3 2023

Kravu piedāvājumu izmaiņas Eiropā 2023. gada 3. ceturksnī. 

Ekonomiskā attīstība samazina pieprasījumu pārvadājumu tirgū

Neskatoties uz inflācijas samazināšanos, ekonomikas vājināšanās turpina negatīvi ietekmēt transporta nozari. Viens no iemesliem ir ievērojama lejupslīde būvniecības nozarē, kas pārvadājumu uzņēmumiem negatīvi ietekmē pieprasījumu pēc pasūtījumiem. Tomēr piesardzīgs patēriņš un ieguldījumu trūkums daudzās nozarēs arī ir iespējamie iemesli, kāpēc iepriekšējā gada rādītāji ir atšķirīgi - gan privātajā sfērā (saskaņā ar GfK patērētāju klimata indeksu), gan tirdzniecības sfērā. To apstiprina ifo Business Climate Index (ifo Uzņēmējdarbības klimata indekss), kas pēdējo trīs mēnešu laikā ir samazinājies no 87,4 līdz 85,7, lai gan respondentu cerības septembrī nedaudz uzlabojās. 

Šī attīstība negatīvi ietekmē mazumtirdzniecības nozari. Saskaņā ar Vācijas Federālā statistikas biroja datiem 2023. gada augustā pārdošanas apjoms reāli samazinājās par 1,2% salīdzinājumā ar iepriekšējo mēnesi. Salīdzinot ar iepriekšējo gadu, samazinājums bija līdz pat 2,3%. Saskaņā ar patērētāju cenu indeksu pārtikas cenas palielinājās par vairāk nekā vidēji 9,0% un kopā ar energoresursu cenām saglabāja augstu inflācijas līmeni. 

"Ekonomikas attīstības dēļ kopējais pieprasījums pēc brīvajiem transportlīdzekļiem Eiropā bija zems salīdzinājumā ar 2022. gadu, lai gan kravu piedāvājuma rādītāji pagājušajā mēnesī nedaudz palielinājās," saka Gunnars Gbureks (Gunnar Gburek), TIMOCOM komercdarbības vadītājs. "Situācija Vācijas transporta tirgū ir piesardzīga un atspoguļo vispārējo ekonomiskas attīstību. Galvenie iemesli ir vājš ārējais pieprasījums un vietējā ekonomika." Gbureks piebilst, ka ir maz ticams, ka šogad būs ievērojams pārvadājumu pieprasījuma pieaugums. "Ja pārvadājumu tirgus turpinās attīstīties tādā pašā līmenī kā 2019. gadā, pieprasījums pēc transportlīdzekļa telpas 2023. gada ceturtajā ceturksnī atkal samazināsies. Tas šķiet reāli, ņemot vērā ekonomisko situāciju Eiropā un it īpaši Vācijā."

Frachtangebote DE Q3 2023

Kravu piedāvājumu izmaiņas Vācijā 2023. gada 3. ceturksnī. 

Vidējā kravas cena šogad sasniedz augstāko līmeni

Pēc kravu piedāvājumu pieauguma vidējā kravas cena uz kilometru septembrī palielinājās par 6,5% salīdzinājumā ar iepriekšējo mēnesi. Šis skaitlis ir par 21,3% lielāks nekā šī gada februāra zemākais rādītājs. Neraugoties uz šo pieaugumu gada laikā, visas cenas joprojām ir ievērojami zemākas par 2022. gada maksimālo cenu, kad pieprasījums bija daudz lielāks. 

Vairāk kravu piedāvājumu uz Zviedriju un no tās

Starp citu, maršrutā starp Vāciju un Zviedriju bija ievērojamas kravu piedāvājumu izmaiņas. It īpaši piedāvājumu skaits no Vācijas uz Zviedriju palielinājās par 70% salīdzinājumā ar iepriekšējā gada attiecīgo ceturksni. Kravu piedāvājumi no Zviedrijas uz Vāciju pieauga par 38%. Zviedrijas eksports ietver transportlīdzekļus, koka izstrādājumus un farmācijas preces, kā arī dzelzi un tēraudu. Vācija ir Zviedrijas galvenais tirdzniecības partneris attiecībā uz preču importu. Saskaņā ar Vācijas un Zviedrijas Tirdzniecības palātas datiem Vācija eksporta ziņā ir otrajā vietā aiz Norvēģijas. Gan importa, gan eksporta rādītāji bija augstāki nekā pirms COVID. No Vācijas galvenokārt tiek importēti tehnika un farmācijas preces. 

Mazāks pieprasījums pēc transporta uz Šveici

Neraugoties uz Gotharda tuneļa radītajiem dzelzceļa pārvadājumu traucējumiem, kam vajadzēja radīt kravu autopārvadājumu pieaugumu, 3. ceturksnī samazinājās pieprasījums pēc pārvadājumiem daudzos maršrutos uz Šveici. Piemēram, salīdzinājumā ar iepriekšējo ceturksni maršrutā no Austrijas uz Šveici bija par 55% mazāk kravu piedāvājumu un par 51% mazāk kravu piedāvājumu maršrutā no Francijas uz Šveici. No Vācijas uz Šveici bija par 42% mazāk piedāvājumu nekā iepriekšējā gadā, kā arī par 29% mazāk kravu piedāvājumu no Itālijas. Tā kā paredzams, ka dzelzceļa savienojums būs slēgts vairākus mēnešus, ceturtajā ceturksnī var sagaidīt kravu autopārvadājumu pieaugumu visā Šveicē.

Kravu pārvadājumu pakalpojumi uz Vāciju samazinājās arī no Beļģijas un Nīderlandes (BE - DE − 52%; NL - DE − 25%). Viens no iemesliem ir iekšzemes pārvadājumu samazināšanās no jūras ostām. Konteineru caurlaidspēja ZARA ostās kopš gada sākuma turpina samazināties. 

Frachtangebote Relationen Q3 2023

Salīdzinājums par kravu piedāvājumu izmaiņām Eiropas maršrutos. 

TIMOCOM transporta barometrs

"FreightTech" kravas pārvadājumu tehnoloģiju uzņēmums TIMOCOM ir izmantojis transporta barometru kopš 2009. gada. Ar to tiek analizētas kravas biržā reģistrētās pieprasījuma un piedāvājuma tendences, kas tiek integrētas Marketplace. Vairāk nekā 154 000 lietotāju katru dienu ģenerē līdz pat vienam miljonam starptautisko kravu un transportlīdzekļu telpas piedāvājumu.

Lejupielādēt preses relīzi

Uz sākumu