skip navigation
04.05.2022

Transporta barometrs: kara ekonomiskās sekas ietekmē transporta nozari

Eiropas ekonomika un transporta nozare sastopas ar nozīmīgām problēmām

Ekonomiskā ietekme uz transporta nozari

Erkrath, 11.04.2022. — 2022. gada pirmo ceturksni Krievijas karš Ukrainā ir smagi ietekmējis. Eiropas ekonomika piedzīvo strauju kritienu. Taču pēc transporta joprojām ir pieprasījums. Diemžēl pieaugušās enerģijas cenas jau būtiski ietekmē ceļu transportu. Nozare sastopas ar milzīgām problēmām.

Enerģijas un izejmateriālu cenu pieaugums būtiski ietekmē transporta un loģistikas nozari visās Eiropas valstīs. Lielākā daļa transporta uzņēmumu Eiropā ir mazi, un straujais dīzeļdegvielas cenas pieaugums, kā arī cenu atšķirības valstīs apgrūtina uzņēmumu spēju saglabāt konkurētspēju Eiropas transporta tirgū.
Koplietot...

Visā Eiropā transportlīdzekļu telpas pieprasījums ir augstāks nekā piedāvājums

Gada sākumā šķita, ka ekonomika sāk atgūties, taču pēdējie notikumi, jo īpaši Krievijas karš Ukrainā, ir mazinājuši cerību. Diemžēl ekonomikas stāvoklis jau ietekmē transporta tirgu. Kopumā kravu pārvadājumu piedāvājumu skaits Eiropā pirmajā ceturksnī kritās par 4 procentiem salīdzinājumā ar iepriekšējo ceturksni. Iemesls ir kravu ierakstu samazinājums janvārī (-8 %) un februārī (-12 %). Marts liecināja par kravu ierakstu pieaugumu par 42 procentiem, kas norāda uz transportlīdzekļu telpas pieaugošu pieprasījumu. Taču ir vērojams kritums kravu telpas apjoma piedāvājumā, kā cēlonis īpaši ir pieaugošās enerģijas izmaksas. Visā Eiropā kravu telpas pieprasījums 2022. gada pirmajā ceturksnī bija ievērojami augstāks par pieejamo telpas apjomu. Vidēji attiecība starp kravu un transportlīdzekļu telpu bija 70:30. Tas atspoguļojās arī Vācijas iekšzemes transporta tirgū. Pieprasījums konsekventi ir augstāks par piedāvājumu.

 

Daži maršruti saglabā pretēju tendenci

Dažos maršrutos proporcija tomēr ir pretēja. Pieejamās transportlīdzekļu telpas apjomu maršrutā no Vācijas uz Itāliju pirmā ceturkšņa sākumā līdzsvaroja kravu piedāvājuma apjoms, bet drīz strauji pieauga, radot vidējo pārpalikumu, kas pārsniedz 70 procentus. “Ilgstoši ražošanas šķēršļi Vācijā, iespējams, ietekmē transportu starp Vāciju un Itāliju,” par būtisko eksporta samazinājumu teic Gunnars Gbureks (Gunnar Gburek), TIMOCOM komercdarbības vadītājs.

 

Attiecība starp kravu un transportlīdzekļu telpu starp Itāliju un Vāciju pirms kara un sankcijām arī sāka samērā līdzsvaroties — aptuveni diapazonā no 60:40 līdz 40:60 procentiem. Taču martā kravu telpas piedāvājumi kritās un pieprasījums bija ievērojami augstāks par piedāvājumu: aptuveni 75 procenti kravu pārvadājumu piedāvājumu salīdzinājumā ar tikai 25 procentiem transportlīdzekļu telpas piedāvājumu, un tas ir neatkarīgi no fakta, ka strauji pieaugošās enerģijas izmaksas arī ietekmēja daudzas svarīgas Itālijas ekonomikas jomas. Tērauda rūpniecība jo īpaši ļoti balstās uz izejmateriāliem no Ukrainas, un tādēļ gandrīz visas tēraudliešanas rūpnīcas ir samazinājušas ražošanu vai pat to pilnībā apturējušas. Citas nozares acīmredzot spēja saglabāt vai pat palielināt uz Vāciju nosūtītā eksporta apjomu, radot pastāvīgu augstu kravu telpas pieprasījumu.

 

Transporta jauda ir mazināta palielinātu enerģijas izmaksu dēļ

Enerģijas un izejmateriālu cenu pieaugums būtiski ietekmē transporta un loģistikas nozari visās Eiropas valstīs. Lielākā daļa transporta uzņēmumu Eiropā ir mazi, un straujais dīzeļdegvielas cenas pieaugums, kā arī cenu atšķirības valstīs apgrūtina uzņēmumu spēju saglabāt konkurētspēju Eiropas transporta tirgū.

Faktu, ka TIMOCOM sistēmā kravu procentuālais apjoms saglabājas tik augsts, lielā mērā ietekmē ievērojams kritums pieejamās kravu telpas apjomā. Tā kā enerģijas izmaksas ir strauji augušas un pastāvīgi trūkst autovadītāju, daudzi transporta uzņēmumi ir pārdevuši kravas automašīnas vai uz laiku pārtraukuši to ekspluatāciju.

Karš Ukrainā veicina strauju dīzeļdegvielas un gāzes cenas pieaugumu, kā arī saasina visā Eiropā esošo autovadītāju trūkuma problēmu. Daudzi Ukrainas kravas automašīnu vadītāji ir atgriezušies mājās un vairs nestrādā pie bijušajiem darba devējiem — lielākoties kravu ekspeditoriem no Polijas un Baltijas valstīm.

 

Kā karš Ukrainā ietekmēs transporta tirgu?

Ietekme ir acīmredzama Polijā, kas robežojas ar Ukrainu: tur daudzi uzņēmumi nodarbināja Ukrainas autovadītājus, un daži transporta uzņēmumi ir zaudējuši līdz trešai daļai savu darbinieku, kas nozīmē, ka tiem ir jāizņem no ekspluatācijas daļa sava kravas automašīnu parka. Un, protams, lielākā daļa Eiropas uzņēmumu ir pārtraukuši sadarbību ar Krievijas sadarbības partneriem, kas izraisa vēl lielāku kritumu transporta pakalpojumu pieprasījumā. Vēl viens transporta pasūtījumu samazinājuma tirgū skaidrojums ir tas, ka daži Ukrainas uzņēmumi ir pārtraukuši ražošanu, proti, tie vairs nepasūta sastāvdaļas vai nesūta preces. Īpaši tas attiecas uz automobiļu rūpniecību.

Turklāt starp Eiropu un Krieviju transportlīdzekļi praktiski vairs nepārvietojas. No marta vidus TIMOCOM sistēmā ir reģistrēti vien daži cenu piedāvājuma pieprasījumi transportam uz Krieviju. Kravu pārvadājumu piedāvājumi no Eiropas uz Krieviju ir samazinājušies par aptuveni 85 procentiem. Un maz ticams, ka drīzumā ir gaidāmas kādas izmaiņas. Sankcijas nozīmē, ka uz Krieviju tiek nogādāts mazāk produktu, nemaz jau nerunājot par to, ka iekļūšana valstī ir kļuvusi sarežģīta un laikietilpīga.

Tomēr interesanti ir piebilst par attīstību kravu piedāvājumos kravu pārvadāšanai no Eiropas uz Ukrainu. Pēc kara sākuma kravu piegādes ieraksti būtiski mazinājās — kopumā par 50 procentiem. Taču martā uz īsu laiku šis apjoms nedaudz atjaunojās. “Mēs pamanījām, ka pēc kara sākuma mūsu sistēmā bija cenu pieprasījumi preču transportēšanai uz Ukrainu palīdzības pasākumu ietvaros,” stāsta Gunnars Gbureks. To ir grūti iedomāties, bet dažas rūpnīcas Ukrainas rietumos joprojām strādā. TIMOCOM sistēma Smart Logistics System turpina reģistrēt cenu piedāvājuma pieprasījumus pārvadājumiem uz valsts rietumu daļu, lai gan to ir daudz mazāk nekā pirms kara. Kopumā kravu pārvadājumu ieraksti no Ukrainas martā kritās par 80 procentiem salīdzinājumā ar iepriekšējo mēnesi.

Šī situācija un ar to saistītās problēmas ietekmē ikvienu valsti Eiropā, un to beigas tuvākajā laikā nav saskatāmas. “Eiropa ir vienota, un kopā mēs atrisināsim problēmas — gan ekonomikā, gan transporta nozarē. Un ne tikai tās, valstis kopīgi strādā, lai nodrošinātu humāno palīdzību Ukrainas cilvēkiem,” piebilst Gunnars Gbureks, TIMOCOM komercdarbības vadītājs. “Gandrīz neviens neparedzēja šo neticamo solidaritātes apliecinājumu.”

 

Pirmie transporta streiki un protesti Eiropā

Lai gan vēlme palīdzēt Ukrainai patiesi ir mākoņa sudraba maliņa, nozarē saglabājas grūtības, un tās dalībnieki dažās valstīs protestē pret šādu situāciju. Vācijā, Spānijā un Francijā kravas automašīnu vadītāji ir protestējuši pret augstajām enerģijas cenām, kas radīja īslaicīgu kāpumu kravu pārvadājumu piedāvājumos. Īpaši Spānijā transporta streiks izraisīja nopietnu ekonomisku krīzi, kad kravas automašīnas nekustējās no vietas divas nedēļas. Dažās nozarēs — tādās kā piensaimniecības, lauksaimniecības, pārtikas, autobūves un būvniecības nozare — nācās īslaicīgi apturēt darbību. Arī tas nepārprotami radīja ietekmi uz kravu pārvadājumu piedāvājumiem, kas Spānijā streika laikā pieauga no mazāk nekā 10 procentiem līdz vairāk nekā 50 procentiem — tā ir bezprecedenta attīstība.

Lai gan valdība atteicās runāt ar protestētājiem, streiks galu galā bija sekmīgs: nozare saņems 1,125 miljardus eiro, lai kompensētu augošās degvielas izmaksas. Papildus solītajai minimālajai subsīdijai — 20 centu par litru vai kilogramu dīzeļdegvielas, benzīna, gāzes un piedevas AdBlue — valdība solīja arī tiešu palīdzību 450 miljonu eiro veidā uzņēmumiem, kas darbojas preču un pasažieru pārvadāšanā, kā arī sola dubultot atbalsta summu, kas ir pieejama regulārām darbībām.

 

Finanšu palīdzība, lai sekmētu transporta spēju nostiprināšanu

Pašreizējā situācijā ir ļoti grūti prognozēt, kādi būs gada otrā ceturkšņa rezultāti. Ja negatīvā ekonomiskā ietekme un protesti turpināsies vai izplatīsies citās Eiropas valstīs, Eiropas transporta nozare piedzīvos grūtu laiku. Ja tomēr Eiropas valdības nolems sniegt plašu finanšu atbalstu nozarei, ko šobrīd apspriež Vācijā un daudzās Austrumeiropas valstīs, situācija varētu izskatīties ne tik bēdīga. Transporta spēju nenāktos samazināt tādā ātrumā, kā loģistikas asociācijas baidās.

 

 

Uz sākumu