25.05.2016

Austrija gatavojas ieviest robežkontroli

Brenner pāreja: neizbraucama?

(2)

Erkrata, 25.05.2016 – tūkstošiem gadu Brenner pāreja ir bijusi viena no nozīmīgākajiem transporta un tirdzniecības ceļiem starp Dienvideiropu un Ziemeļeiropu. Atkal un atkal šī Alpu kalnu pāreja ir bijusi klupšanas akmens politiskajā un ekonomiskajā attīstībā. Un izskatās, ka tā notiks atkal, jo Austrija gatavojas maija beigās atjaunot robežkontroli uz tās robežas ar Itāliju.

Celtniecībā tika uzsākta 2016. gada 12. aprīlī, demontējot uz robežas starp Austriju un Itāliju esošās aizsargmargas. Kopš 1998. gada Šengenas līgums ir garantējis pārvietošanās brīvību un robežu šķērošanu Eiropā bez šķēršļiem. Taču tā vairs nebūs, jo līdz mēneša beigām tiks uzbūvēts robežkontroles punkts ar jumtu, lai aizturētu bēgļus un novērstu viņu ieceļošanu Austrijā.

Patiesas bažas vieš satiksmes sastrēgumi un ekonomiskās sekas

Austrijas zemo ceļa nodevu un degvielas izmaksu (salīdzinājumā ar Šveici) dēļ kravu pārvadātāji parasti izvēlas braukt pa Brenner šoseju. Tikai 2015. gadā vien pa četrjoslu šoseju Alpus šķērsoja 2,1 miljons smago kravas automašīnu, kas ir apmēram 5800 automašīnu dienā. Tā kā Austrija plāno robežkontroles punkta tuvumā noteikt ātruma ierobežojumu 30 km/h, gan uzņēmumiem, gan autovadītājiem ir jāgatavojas satiksmes sastrēgumiem un ilgai gaidīšanai, lai arī būs divas kravas automašīnām paredzētas joslas. Viena josla būs vizuālu pārbaužu veikšanai, savukārt otrā būs paredzēta autovadītāju un pasažieru datu pārbaužu veikšanai izlases kārtībā.

Abos gadījumos: slēdzot Itālijas nozīmīgāko transporta ceļu, zaudētais laiks un augstas dīkstāves izmaksas būs patiešām liela problēma. Dienvidtiroles Tirdzniecības kamera ir nobažījusies, ka papildu izmaksas būs jāsedz klientam, t.i., pārvadātājam, un tas, savukārt, nozīmēs izmaksu pieaugumu patērētājam.

Tiek meklēti risinājumi

Pārejā sagaidāmo problēmu risinājumi ir viss sākot no dzelzceļa satiksmes palielināšanas līdz oficiālam plombējumam uz kravas automašīnām un elastīgiem braukšanas un atpūtas periodiem smago kravas automašīnu vadītājiem robežkontroles veikšanas laikā.

Lai palielinātu dzelzceļa satiksmes apjomus, pilnībā būtu nepieciešams pārstrādāt grafiku, lai izveidotu alternatīvu šosejai, kas laika ziņā ir vienlīdz efektīvs risinājums. Oficiāls plombējums, kurš, ja tas nav bojāts, liecina, ka kravas automašīna kopš iekraušanas brīža nav atvērta, būtu jāorganizē un jāievieš privātajā sektorā. Taču līdz šim brīdim nekādi lēmumi saistībā ar šiem risinājumiem nav pieņemti.

Tomēr kravas automašīnu vadītāju braukšanas un atpūtas režīma noteikumu mīkstināšana netiek uzskatīta par praktisku. Tiek uzskatīts, ka drošības risks ir pārāk liels pat tad, ja noteikumi tiktu daļēji atcelti tikai attiecībā uz Brenner pāreju.

Realizējamie risinājumi: Papildu laika aprēķins

Astag (Šveices kravas transportlīdzekļu asociācija) neparedz 

nekādu papildu satiksmi Gotthard vai San Bernardino maršrutos. Galu galā, braucot pa šiem alternatīvajiem maršrutiem, netiktu ietaupīti nedz līdzekļi, nedz laiks. Noteicošais faktors ir fakts, ka ceļa nodevas un degvielas cenas Šveicē ir daudz augstākas nekā Itālijā un Austrijā.

Galarezultātā, ja netiks rasti citi realizējami risinājumi, vienīgā iespēja ir gatavoties tam, ka reisā būs jāpavada daudz vairāk laika, kā arī ir jābūt gataviem izmaksu palielinājumam. Protams, ka galīgais maksātājs būs patērētājs, nemaz jau nerunājot par autovadītājiem, no kuru darba samaksas būs jāsedz ilgākā reisa izmaksas. Tomēr ir cerība, ka robežkontrole ir tikai Briselei adresēts Austrijas drauds, lai ātrāk tiktu pieņemti lēmumi attiecībā uz bēgļiem un rīcību ar viņiem Eiropā.

 

Vairāk informācijas par TimoCom ir vietnē www.timocom.lv

Lejupielādēt preses relīzi
Uz sākumu