skip navigation
27.07.2022

TIMOCOM transporta barometrs: nelīdzsvarotība Eiropas transporta tirgū

Transporta barometra tendences

Pieprasījums pēc vietas transportlīdzekļos otrajā ceturksnī turpināja augt, savukārt kopējais pieejamo kravas automašīnu skaits samazinājās. Kopš ES "Mobilitātes paketes" stāšanās spēkā dramatisks kritums piedzīvots arī pārrobežu pārvadājumos ar mazākiem transportlīdzekļiem.

“Operatīvi atrast vietu transportlīdzeklī tūlītējo darījumu tirgū ir kļuvis svarīgāk nekā jebkad iepriekš, neskatoties uz augstajām izmaksām. Visi runā par cenu, taču mēs redzam, ka šobrīd atrast pieejamu transportlīdzekli ir būtiskāk nekā atrast piedāvājumu, kas nebūtu dārgs,” norāda TIMOCOM vadītājs uzņēmējdarbības jautājumos Gunnars Gbureks.
Koplietot...

Erkrata, Vācija, 27.07.2022. — Eiropas ekonomikai pienākuši sarežģīti laiki, jo ceļas ar enerģiju, materiāliem un personālu saistītās izmaksas.  To ietekme uz sauszemes pārvadājumiem: pārvadājumu pakalpojumu sniedzēji samazina pārvadājumu kapacitāti, kas jau līdz šim bija deficīts. Tas savukārt pastiprina tirgū esošo līdzsvara trūkumu, ko uzrāda arī TIMOCOM transporta barometrs.

 

Pārvadājumu sastrēgumi paātrina cenu kāpumu Eiropā

Neskatoties uz ilgstošiem piegāžu sastrēgumiem, izejmateriālu nepietiekamību un grūtībām no piegādātājiem saņemt detaļas, pieprasījums pēc sauszemes pārvadājumiem saglabājas augsts. Un šādos pieprasījuma pieauguma apstākļos autovadītāju trūkums un pārvadājumu sastrēgumi paātrina cenu augšupeju.. Kā uzrāda arī otrā ceturkšņa tendences, kravu piedāvājumu un transportlīdzekļu telpas piedāvājumu attiecība Eiropā ir ar ārkārtīgi lielu starpību. Jūnijā kravu un vietas transportlīdzekļos attiecība Eiropā bija vidēji 85:15.

 

Vācijā tā bija vēl augstāka, vidējam rādītājam sasniedzot 89:11. Par Vāciju ievāktie skaitļi uzrāda, ka 2. cet. laikā vieta transportlīdzeklī bija īpaši pieprasīta aprīlī un maijā, kad TIMOCOM kravu biržā tika ievadīts liels daudzums kravu piedāvājumu. Aprīlī to skaits salīdzinājumā ar 2022. gada martu palielinājās par 26 procentiem. Jūnijā pieprasījums salīdzinājumā ar iepriekšējo mēnesi nedaudz nokritās par 8 procentiem, taču tas joprojām bija par 14 procentiem augstāks nekā šajā pašā mēnesī gadu iepriekš. Kopumā Vācijā šajā periodā bija par 63 procentiem vairāk kravu piedāvājumu nekā gada pirmajā ceturksnī. 

Kravas piedāvājumu skaits Vācijā 1. un 2. ceturksnī:

Kravas piedāvājumu skaits Vācijā:

Janvāris

Februāris  

Marts

Aprīlis

Maijs

Jūnijs

Salīdzinājumā ar iepriekšējo gadu

+62 %

+33 %

+12 %

+39 %

+20 %

+14 %

Salīdzinājumā ar iepriekšējo mēnesi

 -19 %

-11 %

+65 %

+26 %

+2 %

-8 %

 

Samazinājusies pārvadājumu kapacitāte, transportlīdzekļu deficīts

Augošās preču un enerģijas cenas kombinācijā ar autovadītāju trūkumu ir likušas daudziem pārvadātājiem un ekspeditoriem samazināt kapacitāti vai nav ļāvušas atsākt pašlaik dīkstāvē esošo transportlīdzekļu izmantošanu. Kopējais pieejamo kravas automašīnu skaits TIMOCOM kravu biržā aprīlī nokritās par 19 procentiem. Visa ceturkšņa ietvaros transportlīdzekļos pieejamās vietas apjoms samazinājās par 7 procentiem salīdzinājumā ar gada pirmo ceturksni. Tas nozīmē 10 procentu kritumu salīdzinājumā ar to pašu iepriekšējā gada ceturksni.

“Šobrīd noteicējs tirgū ir pakalpojuma sniedzējs,” norāda TIMOCOM vadītājs uzņēmējdarbības jautājumos Gunnars Gbureks (Gunnar Gburek). “Operatīvi atrast vietu transportlīdzeklī tūlītējo darījumu tirgū ir kļuvis svarīgāk nekā jebkad iepriekš, neskatoties uz augstajām izmaksām. Visi runā par cenu, taču mēs redzam, ka šobrīd atrast pieejamu transportlīdzekli ir būtiskāk nekā atrast piedāvājumu, kas nebūtu dārgs.”

 Risinājums, ko jūnija beigās izvirzīja Eiropas Komisija, varētu mazināt tirgū valdošo spriedzi. Tas varētu atvieglot darbu ES profesionāliem autovadītājiem no Ukrainas. Tas ļautu Ukrainas bēgļiem, kuri strādājuši par kravas automobiļu vadītājiem, sava aizsardzības statusa laikā veikt braucienus ES teritorijā, izmantojot Ukrainā izsniegtās autovadītāja apliecības. Turklāt tas nozīmētu Ukrainas autovadītāju profesionālās kvalifikācijas atzīšanu visā ES.

 

"Pirmā Mobilitātes pakete"— vai tā ir pārrobežu pārvadājumu samazinājuma iemesls?

Polijā barometrs pēc ilgstoša sausā perioda ir reģistrējis nelielu sākotnēju kapacitātes pieaugumu: aug pieprasījums pēc jauniem kravas automobiļiem. Saskaņā ar Polijā bāzētu nozares apskatnieku 70 procenti valstī bāzēto pārvadājumu uzņēmumu plāno iegādāties jaunus transportlīdzekļus, neskatoties uz pieaugušajām izmaksām. Šajā gadījumā problēma ir jaunu transportlīdzekļu pieejamība: ekspeditoriem uz to piegādi jāgaida vairāki mēneši vai pat gads.

Ir stājusies spēkā "Mobilitātes pakete I", un tas nozīmē to, ka liels daudzums pārvadātāju, kuri vēl nav pieteikušies ES licencei vai saņēmuši to transportlīdzekļiem līdz 3,5 tonnām, kopš 21. maija vairs nevar veikt starptautiskus pārvadājumus Eiropas Savienības teritorijā. Rezultātā starptautisko pārvadājumu skaits transportlīdzekļos ar masu līdz 3,5 tonnām uz Poliju un no tās kritās par 38 procentiem mēnesī salīdzinājumā iepriekšējo mēnesi. Savukārt kravu piedāvājumu Polijā otrajā ceturksnī kopumā bija par 4 procentiem vairāk. Viens no iemesliem ir e-komercijas pieaugums, tai skaitā fakts, ka daļa Ukrainā bāzētu uzņēmumu pēc kara sākšanās ir pārcēlušies uz Poliju.

Tas arī izskaidro to, kāpēc 2022. gada jūnijā transporta barometrs kravu un transportlīdzekļu attiecību Polijas iekšējā tirgū uzrādīja 70:30. “Ļoti iespējams mums nāksies kādu laiku uzgaidīt, līdz būs redzamas transporta tirgus nelīdzsvarotības beigas,” paredz Gunnars Gbureks.

 

Aug pieprasījums pēc noliktavas telpām

Loģistikas tirgū esošā situācija ir likusi Polijā uzlēkt pieprasījumam pēc noliktavu telpām, vēl viens iemesls ir arī tas, ka tagad tajās tiek uzglabāti kvieši, kas tiek izvesti no Ukrainas, tā aizņemot līdz šim brīvās telpas. Simtiem transportlīdzekļu ir izraisījuši pārejošu haosu uz abu valstu robežas. Tas bija pamanāms arī TIMOCOM sistēmā kā īslaicīgs pieprasījuma pieagums Ukrainas-Polijas maršrutā maija beigās un jūnija sākumā.

Tukšo noliktavu telpu apjoms 2022. gada pirmajā ceturksnī nokritās no 3,9 procentiem uz 3,3 procentiem. Šī tendence turpinājās arī otrajā ceturksnī un līdz ar to aug arī noliktavu nomas cenas.

Uz sākumu