29.05.2018

Pareiza rīcība pārvadātās kravas bojājuma gadījumā

Atklājiet galvenos iemeslus, kuru dēļ pārvadāšanas laikā tiek bojātas preces.

(1)

Kā transporta un kravu bojājumu eksperts (inspektors) Karl A. Selig ar pārvadāto kravu bojājumiem nodarbojas vairāk nekā 30 gadus. Ekskluzīvā TimoCom intervijā viņš piedāvāja noderīgus padomus un interesantus piemērus no sava darba.

80% gadījumus pārvadāto kravu bojājumu iemesls ir slikta plānošana un neatbilstīgs iepakojums.

Kas ir vissvarīgākais strādājot par inspektoru?

No katra bojājuma Tu iemācies kaut ko jaunu. Jauni cilvēki, jaunas tehnoloģijas. Tu iepazīsti jaunas preču kategorijas. Es esmu kā minidetektīvs. Mans varonis ir Columbo.

 

Kāda ir inspektora loma šajā visā? Lietas ierosinātājs, taksators vai tiesnesis?

Es esmu noskaidrotājs! Es noskaidroju bojājumus - to apmērus un iemeslus. Kāpēc tie radušies? Cik nopietni ir bojājumi? Vai tiešām bojājumi ir tiks lieli, cik norādīts pieteikumā? Vai tā ir norakstīšana? Vai ir iespējama atjaunošana, vai ir iespējama šķirošana, vai ir iespējams salabot?

Mūsdienās pārvadā visu - no āboliem līdz zobu birstītēm. Jebkas var tikt sabojāts rīt. Iespējas mācīties ir tikpat plašas, cik preču klāsts.

 

Cik ilgs laiks nepieciešams pārvadātās kravas bojājuma lietas atrisināšanai?

Kā kuru reizi. Dažreiz bojājumi nav tik acīmredzami. Ilgāks laiks nepieciešams, ja jānoskaidro bojājumu iemesli. Piemēram, mums ir bijuši gaļas bojājumi, jo līdz laikam, kad tā nonāca pie saņēmēja, tā bija sapuvusi. Izmeklēšanā tika noskaidrots, ka brīdī, kad prece tika iekrauta kravas automašīnā, tā bija pārāk veca un silta. Tādējādi mēs varējām izslēgt iespēju, ka bojājums radies pārvadātāja vainas dēļ. Vadītājam šajā gadījumā vienkārši nebija iespējas kontrolēt iekraušanas procesu vai pārbaudīt preču stāvokli un to temperatūru. Šāda veida gadījumus ir svarīgi fiksēt transporta kravas zīmē.

 

Vai bojātas preces var izglābt?

Protams. Pavisam nesen saņēmu zvanu par satiksmes negadījumā 6:00 no rīta nokļuvušu šķiņķa kravu. Sākotnēji visi domāja, ka to būs jāizmet. Tomēr mums izdevās to izglabāt, nodrošinot tīrību un ievērojot aukstuma apstākļus. Mēs saglābām 70% no kopējā kravas apjoma. Manā pieredzē bojājumu apjoma samazinājums ir iespējams 50% gadījumu neatkarīgi no tā, vai preces ir rotaļlietas, vai saldēta pārtika.

 

Cik naudas var ietaupīt, nodarbinot inspektoru?

Kā kurā gadījumā. Taču, ņemot vērā, ka ir uzņēmumi, kuri zaudējumos katru gadu samaksā 80 000 - 60 000 EUR, var apjaust, cik tas ir traki. Principā šie uzņēmumi nevajadzīgi noraksta naudu. Vienkārši vai nu tādēļ, ka viņiem ir nepietiekamas zināšanas, vai arī tāpēc, ka tā ir vienkāršāk. Tajā pašā laikā bojājums nereti pat nav viņu vaina.

 

Vai pārvadājumu un loģistikas nozarē ir laba informētība par novērtētāja pakalpojumiem?

Daudzi uzņēmumi pat nezina, ka tāda iespēja pastāv. Citi uzskata, ka tās izmantošana var palīdzēt. Vēl citi domā, ka ar to jānodarbojas viņu apdrošināšanas uzņēmumam. Vai arī viņi piezvana mums pārāk vēlu. Tik vēlu, ka notikušā noskaidrošanai mums būtu nepieciešama kristāla lode. Taču katrs inspektors ir gatavs būt ceļā pusstundas laikā un ierasties notikuma vietā, lai aplūkotu bojājumus, ne vairāk kā divu stundu laikā. Ir pat vērts nogaidīt tās ne vairāk kā trīs stundas, kamēr inspektors ierodas. Rezultātā tiek ekonomēts laiks un nauda un aiztaupītas neērtības. Mūsu spēja novērtēt bojājumus pēc to rašanās mainās katru stundu. Man nesen bija gadījums, kad nepareizi bija veikta preču iekraušana. Mēs to konstatējām gandrīz vai nejauši, jo problēma patiešām nebija pamanāma uzreiz. Ja mēs nebūtu konstatējuši kļūdu, uzņēmums būtu samaksājis 40 000 EUR par bojājumiem, ar kuriem tam nebija nekāda sakara.

 

Kas maksā inspektoram?

Koordinējot ar apdrošinātāju, izmaksas parasti sedz apdrošinātājs.

 

Kādi ir galvenie pārvadāto kravu bojājumu iemesli?

80% gadījumus pārvadāto kravu bojājumu iemesls ir slikta plānošana un neatbilstīgs iepakojums. Cilvēki vienkārši neņem vērā, kas tiek pārvadāts un kādam jābūt iepakojumam. Viņi nedomā par visu piegādes ķēdi. Dažādi cilvēki uzņēmumā atbild par dažādām nodaļām, un viņi nekomunicē viens ar otru vai komunicē nepietiekami.

Piemērs: agrāk vīns tika pārvadāts koka kastēs. Vīna pudeles bija ietītas arī papīrā, lai tās nesaskrāpētos. Laikam ejot, kāds izdomāja, ka vīnu var transportēt kartona kārbās uz paletēm. Taču kārbas kļuva aizvien lētākas un plānākas. Ja vēlaties paņemt lielveikalā kasti vīna, neviens nevar būt drošs, ka to līdz kasei dabūs vienā gabalā.

Reizēm vīns kravas automašīnā šādās lētās kartona kārbās tiek vests 600, 1000 vai pat 2000 kilometrus. Pudeles kustās, un materiāls nodilst. Ja vadītājam nākas strauji bremzēt, preces tiek bojātas tā, ka tās vairs nav glābjamas, un tās neviens nekur vairs neņem pretim. Tad vadītājam tiek pārmests: "Tu slikti brauci! Tā ir tava vaina!" Bet ir acīmredzams, ka vainīga ir persona, kas nosūtīja preces sliktā iepakojumā. Protams, ka iepakojumam ir jāspēj izturēt strauju bremzēšanu ārkārtas situācijā.

Sagādnieki uzņēmumā parasti ignorē faktu, ka augstākas kvalitātes kartona kārba, kas maksā tikai nedaudz vairāk, varētu preci aizsargāt par 50% labāk. Viņi redz tikai to, cik varētu ietaupīt, pērkot šīs kārbas. Sekas ir neskaidras vai arī nav pārdomātas. Tas liecina par plānošanas trūkumu, kas attiecas ne tikai uz pārvadāšanu, bet arī uz uzglabāšanu. Ietaupījums tiek meklēts nepareizajā piegādes ķēdes galā.

 

Kāda ir vislabākā rīcība pārvadātās kravas bojājuma gadījumā? Vai varat minēt dažus padomus?

Lielisks piemērs ir Rumānija. Ja rumāņu autovadītājs konstatē pārvadātās kravas bojājumu, viņš aizpilda paziņojumu, norādot tajā visu svarīgo informāciju, vadītāju identificējošos datus, bojājuma aprakstu utt. Viņš nofotografē bojājumus, izmantojot savu mobilo tālruni. Uzņemt dažus digitālos fotoattēlus ir ātri un bez maksas. Taču ilgtermiņā tādā veidā var tikt ieekonomēta liela naudas summa. Jo galvenais ir, kā prece izskatās objektā. Nevis kā tā izskatās noliktavā. Citiem vārdiem runājot, iepriekšēja plānošana un komunikācija ir svarīga, lai izvairītos no bojājumiem vēlāk. Ja bojājumi rodas, galvenā ir objektā esošā dokumentācija.

Vairāk informācijas par TimoCom ir vietnē www.timocom.lv

Lejupielādēt preses relīzi
Uz sākumu