06.06.2023

TIMOCOM transporta barometrs: novērojama neliela virziena maiņa

Palielinās pieprasījums pēc kravu piedāvājumiem un jauda ir ierobežota, neskatoties uz to labāku transportlīdzekļu telpas piedāvājumu

TB Q1 EU EU Freight Share in Europe (15 × 10 cm)


Erkrāta, Vācija, 13.04.2023 – 2023. gada pirmajos mēnešos bija novērojamas augstas enerģijas cenas, patērētāju atturība, pilni krājumi un ierobežoti ienākošie pasūtījumi. Ekonomikas prognozes nākamajam gadam ir mainīgas un pastāv liela nenoteiktība par to, kā tas ietekmēs transporta nozari.

Tomēr, aplūkojot TIMOCOM transporta barometra datus par 2023. gada pirmo ceturksni, ir novērojama neliela tendence. Pēc šā gada pirmajiem mēnešiem kravu pārvadājumu piedāvājumu bija ievērojami mazāk nekā iepriekšējā ceturksnī. Martā piedāvājumu skaits strauji pieauga visā Eiropā un palielinājās par 42 procentiem, un pirmo reizi kopš 2022. gada rudens nedaudz mainījās tendences attiecībā uz transportlīdzekļu telpas pieprasījuma samazināšanos. Tomēr kopumā salīdzinājumā ar iepriekšējo ceturksni bija vērojams kritums par 25 procentiem.


This is an embedded image

Diagramma: Kravu pārvadājumi Eiropā pa mēnešiem © TIMOCOM


Pirmajā ceturksnī par 24% vairāk transportlīdzekļu telpas piedāvājumu

2023. gada pirmajā ceturksnī strauji pieauga transportlīdzekļu brīvās telpas piedāvājumu skaits. Salīdzinājumā ar to pašu ceturksni iepriekšējā gadā tas palielinājās par 16 procentiem, bet salīdzinājumā ar 2022. gada ceturto ceturksni – par 24 procentiem. Tomēr tas ir saistīts ar kravu pārvadājumu piedāvājumu zemo pieejamību, nevis ar papildu kapacitāti tirgū, kas joprojām ir ierobežota. Tas, protams, ir vismaz daļēji saistīts ar pastāvīgo autovadītāju deficītu un ekonomikas stāvokli. Šie dati arī apstiprina iepriekšējā ceturksnī novēroto tendenci parakstīt ilgtermiņa līgumus ar pakalpojumu sniedzējiem, lai nodrošinātu transportlīdzekļu telpu pieejamību.


This is an embedded image

Diagramma: Transportlīdzekļu telpas piedāvājums Eiropā palielinās salīdzinājumā ar iepriekšējo ceturksni © TIMOCOM


“Interese par līgumiem kopumā ir palielinājusies, daļēji pateicoties pēdējo gadu norisēm, kas daudziem ir radījušas bažas par iespējamu strauju cenu pieaugumu. Lai gan pieprasījums nav ļoti liels, cenas strauji palielinās, jo izmaksas pieaug. Tāpēc veiksmīga stratēģija nākamajiem mēnešiem varētu ietvert kapacitātes meklēšanu esošajā tirgū un pēc tam līguma noslēgšanu īstajā brīdī,” saka Dr. Christian Kille (Kristians Kils), Vircbergas-Švainfurtes Lietišķo zinātņu universitātes Ekonomikas studiju direktors.

Turklāt vidējā piedāvātā tālsatiksmes kravu pārvadājumu cena Vācijā salīdzinājumā ar iepriekšējo gadu ir palielinājusies par vairāk nekā 7 procentiem, neraugoties uz lielo transportlīdzekļu telpas piedāvājumu skaitu un ar to saistīto konkurences pieaugumu. Eiropā cenas ir pieaugušas par gandrīz 3 procentiem. Izmaksas ir pieaugušas tik ļoti, ka vairs nav pamata gaidīt, ka cenas samazināsies līdz līmenim, kāds tas bija pirms pandēmijas.

Procentuālā ziņā piedāvājums un pieprasījums Eiropā gada pirmajā ceturksnī bija lielā mērā līdzsvarots. Vidēji attiecība starp kravu un transportlīdzekļu telpu bija 59:41. Tas atspoguļojās arī Vācijas iekšzemes tirgū.


This is an embedded image

Diagramma: Kravu īpatsvars Vācijā © TIMOCOM


"Lai gan ir taisnība, ka Vācijas rūpniecības perspektīvas ir pozitīvākas, tieši transporta nozare pašlaik saskaras ar lieliem izaicinājumiem. Daudzi transporta klienti jau ir sākuši pielāgot savas transporta stratēģijas, lai tās atbilstu pašreizējiem apstākļiem. Tas atspoguļojas pieejamo kravu apjomā,” norāda TIMOCOM uzņēmējdarbības vadītājs Gunnar Gburek (Gunārs Gbureks).


Streiki Francijā būtiski ietekmē apkārtējās valstis

Nu jau ilgstošie valsts mēroga streiki Francijā ir izjaukuši piegādes ķēdes, izraisot kavēšanos un piegādes sastrēgumus. Pieaug arī izmaksu izraisītais spiediens, jo kravu pārvadājumu uzņēmumi ir spiesti atrast alternatīvus maršrutus un transportlīdzekļus. Pie vainas nav tikai paši streiki: bloķētie ceļi un robežšķērsošana ir smagi ietekmējusi preču plūsmu starp Franciju un kaimiņvalstīm, tostarp Vāciju. Vācija ir viena no Francijas svarīgākajām tirdzniecības partnerēm, un tādējādi arī tā izjūt streika sekas. Piemēram, pārvadājumi no Vācijas (DE) uz Franciju (FR) ir samazinājušies par 55 procentiem, savukārt pārvadājumi no Francijas (FR) uz Vāciju (DE) ir sarukuši par 61 procentu salīdzinājumā ar iepriekšējo gadu. Un, protams, arī pārvadājumi Francijā ir samazinājušies, kā tas jau bija sagaidāms. Taču labumu gūst cita valsts: salīdzinājumā ar iepriekšējo gadu pārvadājumi no Itālijas (I) uz Franciju (FR) ir pieauguši par 11 procentiem.


Spriedze Brennera pārejā

Spriedze ap Brenneras pāreju joprojām būtiski ietekmē autotransportu. Brennera pāreja ir viens no svarīgākajiem maršrutiem starp Vāciju un Itāliju un starptautisko kravu pārvadājumu atbalsta punkts. Kravas automašīnas tiek apstrādātas pa blokiem, liekot autovadītājiem gaidīt stundas, lai turpinātu braucienu, un izraisot ievērojamu kavēšanos. Tāpēc nav pārsteigums, ka daudzi pārvadātāji šobrīd nav īpašā sajūsmā par preču transportēšanu uz Itāliju. Augstās izmaksas un iespaidīgie laika ierobežojumi daudziem uzņēmumiem apgrūtina peļņas gūšanu. Viņi bieži ir spiesti atrast alternatīvus maršrutus un transportlīdzekļus, lai izpildītu pārvadājumu pasūtījumus. Protams, tas ietekmē arī kravu un transportlīdzekļu telpas piedāvājumus. Piemēram, gada pirmajā ceturksnī maršruti no Austrijas (A) uz Itāliju (I) samazinājās par 68%.

Turpretī Itālijas eksportu lielā mērā neietekmēja ekonomiskā nenoteiktība, kas pirmajā ceturksnī ievērojami palielinājās. Tomēr kopumā pēc pandēmijas novērotais uzplaukums no 2022. gada, kā gaidīts, ir palēninājies. Neskatoties uz to un pretēji Eiropas tendencēm, Itālijā bija transportlīdzekļu telpu pārpalikums. Kravu īpatsvars jau janvārī samazinājās zem 40 procentiem, tostarp vietējā tirgū. Tajā pašā laikā piedāvājumi februārī un martā lielākoties saglabājās stabili, pieredzot tikai nelielu kritumu.


Polijas kravu piedāvājumi seko tendencēm

2023. gada pirmajā ceturksnī Polijā bija par aptuveni 39 procentiem mazāk kravu pārvadājumu piedāvājumu nekā tajā pašā iepriekšējā gada ceturksnī. Tajā pašā laika periodā februārī, salīdzinot ar iepriekšējo gadu, mazumtirdzniecības peļņa Polijā arī samazinājās par 5 procentiem un bija aptuveni 3,6 procenti salīdzinājumā ar iepriekšējo mēnesi. Arī rūpniecības produkcija Polijā samazinājās, salīdzinot ar pagājušo gadu, sarūkot par 1,2 procentiem.

Tomēr kravu apjomi Polijā pēc tam sekoja Eiropas tendencēm, palielinoties par 40 procentiem salīdzinājumā ar iepriekšējo mēnesi martā. Polija ir nozīmīgs transporta mezgls Eiropā, un attīstība joprojām ir dinamiska.


Paredzams, ka palielināsies transportlīdzekļu telpas un kravu pārvadājumu piedāvājumi

Ņemot vērā pašreizējo transporta tirgus attīstību, brīvdienu periodā gaidāms ievērojams kravu un transportlīdzekļu telpas piedāvājumu skaita pieaugums, kā tas bija vērojams arī pagājušajā gadā. "Šī tendence turpināsies līdz maija beigām, pirms atkal sāks samazināties, kad jūnija beigās Ziemeļreinā-Vestfālenē sāksies vasaras brīvdienas. Tas, kā izskatīsies atlikušais gads un kādus pavērsienus mēs redzēsim pēc tā, lielā mērā ir atkarīgs no ekonomikas tendencēm 2023. gadā,” teica TIMOCOM uzņēmējdarbības vadītājs Gunārs Gbureks.

Lejupielādēt preses relīzi
Uz sākumu