TIMOCOM transporta barometrs: tūlītējo darījumu tirgus nozīme pieaug jaudas samazināšanās dēļ
Vai pēc februāra zemākā līmeņa un vājā marta gaidāmais Lieldienu augstākais līmenis pakļauts riskam Trampa noteiktās tarifu politikas dēļ?
Kravu īpatsvars gada pārskatā Eiropā salīdzinājumā ar iepriekšējiem gadiem
Eiropas transporta tirgus joprojām nav stabils. TIMOCOM transporta barometrs, kas atspoguļo kravu piedāvājuma un transportlīdzekļu kravas telpu piedāvājuma attiecību, joprojām ir krietni virs 50:50 līdzsvara.
Pēc janvāra augstā pieprasījuma, kad kravu pārvadājumu īpatsvars bija 75 %, februārī šis rādītājs samazinājās līdz 66 %, kas ir sezonāli vājš rādītājs, tādēļ tika pārsniegts iepriekšējo gadu līmenis. Martā šis rādītājs bija tikai nedaudz augstāks, taču 68 % apmērā tas joprojām bija zemāks par iepriekšējā gada rādītāju (73 %). Tas noteikti daļēji ir saistīts ar to, ka Lieldienu brīvdienas šogad ir tikai aprīļa beigās. Pagājušajā gadā Lieldienas bija agrāk, tāpēc ar Lieldienām saistītie darījumi sākās agrāk.
Uzņēmumi arvien vairāk paļaujas uz tūlītējo darījumu tirgu.
Pirmajā ceturksnī kravu piedāvājumu bija par 30 % vairāk nekā tajā pašā iepriekšējā gada ceturksnī. Kravas pieaugums Vācijā 1. ceturksnī bija par 17 % (janvārī +46 %, februārī +23 %, martā -4 %). Nozīmīgi lielāks kravu piedāvājumu skaits TIMOCOM Marketplace platformā liecina, ka uzņēmumi joprojām diezgan daudz paļaujas uz tūlītējo darījumu tirgu. Tas daļēji ir saistīts ar faktu, ka daudzi ekspeditori Centrāleiropā, īpaši Vācijā, ir samazinājuši savus autoparkus, taču tiem ir jāpilda savas fiksēto gada līgumu saistības. Paredzams, ka šī tendence turpināsies, jo uzņēmumi joprojām attiecas ļoti rezervēti pret investēšanu. Saskaņā ar SCI loģistikas barometru tikai 7 % Vācijas uzņēmumu plāno iegādāties transportlīdzekļus tāliem pārvadājumiem. Ņemot vērā stagnējošo ekonomiku un drūmās perspektīvas, tas nav pārsteidzoši.
Nedaudz labāka attīstība Austrijā nekā Vācijā
Transporta pārvadājumu pieprasījuma tendence Austrijā ir līdzīga tendencei Vācijā, taču ar lielāku procentuālo pieaugumu, kas atspoguļo abu valstu ekonomiskos ciklus. Austrijā 2025. gada 1. ceturksnī kopumā tika publicēti par 24 % vairāk kravu piedāvājumu nekā 2024. gada 1. ceturksnī. Pirmajos divos mēnešos bija būtisks pieaugums salīdzinājumā ar iepriekšējo gadu (janvārī +72 % un februārī +34 %), bet martā bija neliels samazinājums par 4 % salīdzinājumā ar 2024. gadu. Arī šeit iespējamais skaidrojums ir vēlās Lieldienas. Vācija joprojām ir galvenais galamērķis sūtījumiem no Austrijas; pēc tam seko Itālija un iekšzemes pārvadājumi. Runājot par kravu piedāvājumiem no Vācijas, pārvadājumi uz Austriju ieņem trešo vietu, tūlīt aiz Francijas un Polijas, bet apsteidzot Itāliju.
Salīdzinot ar 2023. gadu, piedāvātās transporta jaudas ir samazinājušās par 32 %.
Transportlīdzekļu resursu piedāvājums ir par 32 % mazāks nekā pirms diviem gadiem
Lai gan pirmajā ceturksnī publicētā pieejamā transportlīdzekļu kravas telpa ir tikai nedaudz zemāka par iepriekšējā gada līmeni, salīdzinot ar 2023. gadu, skaitliskās vērtības ir samazinājušās par 32 %. “Tā kā ir liels pieprasījums pēc kravas telpas, pārvadātāji šķiet pietiekami noslogoti un viņiem nav aktīvi jāpiedāvā savi brīvie resursi tirgū tādā pašā apjomā,” saka Gunnars Gbureks (Gunnar Gburek), TIMOCOM komercdarbības vadītājs. “Taču joprojām ir maršruti, kuros kravu īpatsvars ir krietni zem 50 %, un ir grūti atrast piemērotas atpakaļceļa kravas.” “Piemēram, no Rumānijas uz Vāciju ir ievērojami mazāk pārvadājumu pasūtījumu nekā no Vācijas uz Rumāniju.”
Piedāvājumu cenas un cenu piedāvājumi ir mainīgi
2025. gada pirmajā ceturksnī svārstījās arī standarta pārvadājumu pakalpojumu cenas, piemēram, ar tentu vai aizkaru puspiekabi. Starptautiskajos tālajos maršrutos Eiropā vidējā nedēļas cena bija no 1,34 €/km līdz 1,55 €/km, bet Vācijā — no 1,46 €/km līdz 1,76 €/km. Turpretī transporta uzņēmumu cenu piedāvājumi Vācijā svārstījās no 1,53 €/km līdz 1,86 €/km un visā Eiropā — no 1,38 €/km līdz 1,54 €/km. Cena laika gaitā mainījās atbilstoši pieprasījumam un transporta vajadzībām: pēc ceturkšņa zemākā līmeņa februārī cena martā atkal nedaudz pieauga. Savā augstākajā punktā kravu pārvadājumu piedāvājumu cenas Vācijā bija līdz pat 10 % augstākas nekā iepriekšējā gadā un līdz pat 8,4 % augstākas visā Eiropā.
Ņemot vērā cenu diapazonu vidējās vērtības Eiropā, kravu piegādātāju piedāvātās cenas ir tikai par aptuveni 2 centiem zemākas nekā pārvadātāju vidējie piedāvājumi, proti, ~1,44 €/km salīdzinājumā ar ~1,46 €/km. Vācijā starpība ir gandrīz 8 centi (~1,61 €/km salīdzinājumā ar ~1,69 €/km). “Lai gan šeit norādītajām cenām nav obligāti jāatbilst faktiskajām saskaņotajām pārvadājumu cenām, ir skaidrs, ka cenu līmenis Vācijā ir krietni virs Eiropas vidējā līmeņa,” analizējot datus, norāda TIMOCOM pārstāvis Gunnars Gbureks.
Neskaidra nākotne neprognozējamības dēļ
2025. gadā ekonomikas attīstībai eirozonā raksturīgi atšķirīgi izaugsmes tempi atsevišķās valstīs, un Eiropā kopumā ir vērojams pieaugums. Vācijā prognozes ir ļoti piesardzīgas un vairāk runā par stagnāciju, nevis izaugsmi, līdzīgi kā Austrijā. Šeit ražošanas kritums ir tikpat liels kā 2020. gadā, COVID-19 pandēmijas gadā. Papildus rūpniecībai īpaši smagi cieta būvniecības un tūrisma nozares.
Tomēr, ņemot vērā pašreizējās diskusijas par tarifiem, visas Eiropas ekonomiskie dati joprojām var būtiski mainīties. Saskaņā ar Ifo institūta analīzi, prezidenta Trampa jaunie savstarpējie ASV tarifi, iespējams, samazinās Vācijas eksportu uz ASV par 2,4 %, ja ES neveiks pretpasākumus. “Īpaši Vācijā un Austrijā, kur eksportam ir liela nozīme, sekas ir neparedzamas,” uzskata Gunnars Gbureks. “Tādēļ mūsu noteiktā transporta barometra attīstības prognoze ir zemāka par iepriekšējā gada rādītājiem.”
Līdzīgu viedokli pauž arī loģistikas eksperti savā gada pārskatā, kurā vēl nebija iespējams ņemti vērā visi tarifu paziņojumi. Savā prognozē eksperti paredz, ka loģistikas nozare 2025. gadā nomināli pieaugs par 1,3 %, bet reāli tā saruks par 0,1 %. Tirdzniecības partneri, piemēram, ASV un Ķīna, turpinās zaudēt savu nozīmi, un Eiropas un globālā ekonomika nākotnē attīstīsies labāk.